Biznes w sieci: public relations - korzystaj z siły mediów. 5 złotych rad

Masz już produkt, znasz jego cenę, dysponujesz jego zdjęciami i opisem, wiesz, gdzie sprzedawać, promujesz się na Facebooku. Nadszedł moment, by dołączyć Public Relations - będzie dużo zabawy i dużo satysfakcji.

Poznaj 5 sposobów na PR w piżamie, które przygotowali dla was eksperci z międzynarodowego portalu z produktami handmade i design DaWanda . Na polskiej DaWandzie znajduje się ponad 2,5 tysiąca butików z produktami z niezależnych polskich pracowni autorskich.

1. Zrób bazę mediów

Najlepiej załóż wygodne tenisówki, weź kajecik i wyskocz do Empiku. Spisz wszystkie gazety i magazyny, które piszą dla Twojej grupy docelowej (prawdopodobnie kobiety 25+). Zerknij do środka i zapisz sobie nazwisko dziennikarza, który zajmuje się Twoim tematem. Po powrocie do domu zadzwoń do redakcji i zapytaj, czy dziennikarz chciałby otrzymywać od Ciebie materiały.

Nie zapomnij o mediach internetowych, telewizji i radiostacjach . Podzwoń po redakcjach, zapytaj kto jest zainteresowany tym, co robisz. Pamiętaj, że baza mediów jest płynna - zapisuj nazwiska dziennikarzy, którzy ostatnio pisali coś na interesujący Cię temat, dorzucaj dane teleadresowe do bazy. Pamiętaj też o mediach regionalnych. Jeśli masz biznes w internecie - nie ma on żadnych granic, warto dotrzeć z komunikatem zarówno do swoich mediów lokalnych, jak i do innych regionów Polski.

shutterstock.comshutterstock.com Fot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com

2. Stwórz własne materiały prasowe

Będzie Ci potrzebny papier firmowy, dokument w edytorze tekstu, opatrzony logo i kontaktem do Ciebie. Poniżej dopisz krótką informację o Twojej firmie - spróbuj zmieścić się w 6-7 akapitach. Dziennikarz musi wiedzieć jak się nazywa Twoja firma, kiedy powstała i czym się zajmuje. Pamiętaj o banku zdjęć - dla dziennikarza, który pisze o produktach najważniejsze są packshoty, czyli fotografie produktu na neutralnym tle, w kilku ujęciach. Zdjęcia, które wysyłasz do prasy muszą mieć dobrą rozdzielczość - dziennikarz prasowy poprosi Cię o 300dpi, a internetowy o 72 dpi. Oznacza to ilość pikseli na cal - pamiętaj, żeby mieć takie zdjęcia w banku zdjęć.

3. Pomyśl, co interesuje dziennikarza

Twoja firma to nie tylko produkty. To Ty, Twoja historia, historia Twoich produktów, idea, która za nimi stoi i wiele innych ujęć. Pomyśl co Cię wyróżnia, jaką historię chcesz opowiedzieć - poszukaj dziennikarza, który o takich tematach pisze. Sprzedaj mu swoją historię, a przy okazji swój produkt. Jeśli do tej pory wysyłałaś tylko packshoty produktów, pomyśl, czy np. nie opowiedzieć o początkach biznesu w magazynie dla kobiet, albo czy nie porozmawiać z dziennikarzem, który zajmuje się ecommerce o trudnościach sklepów internetowych, a z dziennikarzem gospodarczym o Twoim rynku zbytu. 

4. Spotykaj się i trzymaj kontakt!

Public Relations to relacje. Wybierz kilku dziennikarzy, na których Ci zależy - umów się, wpadnij do redakcji i pokaż co wartościowego masz do zaoferowania. Nie bój się  - wyjdź z założenia, że dziennikarz musi mieć o czym pisać, a Twoje produkty i historia mogą być dla niego interesującym tematem. Kieruj się jednak zapotrzebowaniem konkretnego dziennikarza. Jeśli pisze o przedsiębiorczości kobiet, raczej nie będzie zainteresowany pisaniem o najnowszych trendach w modzie...

5. Przygotuj propozycje współpracy

Pytaj media o potrzeby. Być może ciekawym pomysłem na współpracę będzie produkowanie specjalnych treści (np. DaWanda dla wielu mediów tworzy tutoriale DIY), które pojawią się tylko w danym medium. Wychodź z propozycją kreatywną, a nuż ktoś uzna, że jest to ciekawa propozycja.

Ostatnia rada : kompletuj wycinki, czyli wszystkie artykuły, które pojawiły się na Twój temat. Pokaż je na swojej stronie internetowej, na blogu, na profilu facebookowym. Taki recykling artykułów prasowych zwiększa Twoją wiarygodność.

Nie bój się i do dzieła!

1. Zrób bazę mediów

Najlepiej załóż wygodne tenisówki, weź kajecik i wyskocz do Empiku. Spisz wszystkie gazety i magazyny, które piszą dla Twojej grupy docelowej (prawdopodobnie kobiety 25+). Zerknij do środka i zapisz sobie nazwisko dziennikarza, który zajmuje się Twoim tematem. Po powrocie do domu zadzwoń do redakcji i zapytaj, czy dziennikarz chciałby otrzymywać od Ciebie materiały.

Nie zapomnij o mediach internetowych, telewizji i radiostacjach. Podzwoń po redakcjach, zapytaj kto jest zainteresowany tym, co robisz. Pamiętaj, że baza mediów jest płynna - zapisuj nazwiska dziennikarzy, którzy ostatnio pisali coś na interesujący Cię temat, dorzucaj dane teleadresowe do bazy. Pamiętaj też o mediach regionalnych. Jeśli masz biznes w internecie - nie ma on żadnych granic, warto dotrzeć z komunikatem zarówno do swoich mediów lokalnych, jak i do innych regionów Polski.

2. Stwórz własne materiały prasowe

Będzie Ci potrzebny papier firmowy, dokument w edytorze tekstu, opatrzony logo i kontaktem do Ciebie. Poniżej dopisz krótką informację o Twojej firmie - spróbuj zmieścić się w 6-7 akapitach. Dziennikarz musi wiedzieć jak się nazywa Twoja firma, kiedy powstała i czym się zajmuje.

Pamiętaj o banku zdjęć - dla dziennikarza, który pisze o produktach najważniejsze są packshoty, czyli fotografie produktu na neutralnym tle, w kilku ujęciach. Zdjęcia, które wysyłasz do prasy muszą mieć dobrą rozdzielczość - dziennikarz prasowy poprosi Cię o 300dpi, a internetowy o 72 dpi. Oznacza to ilość pikseli na cal - pamiętaj, żeby mieć takie zdjęcia w banku zdjęć.

3. Pomyśl, co interesuje dziennikarza

Twoja firma to nie tylko produkty. To Ty, Twoja historia, historia Twoich produktów, idea, która za nimi stoi i wiele innych ujęć. Pomyśl co Cię wyróżnia, jaką historię chcesz opowiedzieć - poszukaj dziennikarza, który o takich tematach pisze. Sprzedaj mu swoją historię, a przy okazji swój produkt. Jeśli do tej pory wysyłałaś tylko packshoty produktów, pomyśl, czy np. nie opowiedzieć o początkach biznesu w magazynie dla kobiet, albo czy nie porozmawiać z dziennikarzem, który zajmuje się ecommerce o trudnościach sklepów internetowych, a z dziennikarzem gospodarczym o Twoim rynku zbytu.

4. Spotykaj się i trzymaj kontakt!

Public Relations to relacje. Wybierz kilku dziennikarzy, na których Ci zależy - umów się, wpadnij do redakcji i pokaż co wartościowego masz do zaoferowania. Nie bój się  - wyjdź z założenia, że dziennikarz musi mieć o czym pisać, a Twoje produkty i historia mogą być dla niego interesującym tematem. Kieruj się jednak zapotrzebowaniem konkretnego dziennikarza. Jeśli pisze o przedsiębiorczości kobiet, raczej nie będzie zainteresowany pisaniem o najnowszych trendach w modzie...

5. Przygotuj propozycje współpracy

Pytaj media o potrzeby. Być może ciekawym pomysłem na współpracę będzie produkowanie specjalnych treści (np. DaWanda dla wielu mediów tworzy tutoriale DIY), które pojawią się tylko w danym medium. Wychodź z propozycją kreatywną, a nuż ktoś uzna, że jest to ciekawa propozycja.

Ostatnia rada: kompletuj wycinki, czyli wszystkie artykuły, które pojawiły się na Twój temat. Pokaż je na swojej stronie internetowej, na blogu, na profilu facebookowym. Taki recykling artykułów prasowych zwiększa Twoją wiarygodność.

Nie bój się i do dzieła!

Więcej o:
Copyright © Agora SA